Marknadsföring genom trailers (Swedish)

Block 2 – Victor Rasmussen – Vira 10

Resultat

Assassins Creed 3 Trailer

Watch Dogs Trailer

Frågeställning

Kan jag använde mina kunskaper som speldesigner för att göra bra marknadsföring till Spel genom trailers/teasers?

– Måndagen 15 Oktober 2012 – Början på vecka 1

Den här veckan kommer jag att fokusera på att bestämma mig för vilka produkter jag ska göra trailers på. Kommer även kolla på andra produkter för att hitta inspiration. När jag väl har gjort det kommer jag att ta hem allt videomaterial jag kan hitta, Kommer börja klippa upp allt videomaterial och ljudmaterial så det är färdigt att redigeras med. Ska även välja ut vilka låtar jag ska använda mig av, vilket jag gör samtidigt som jag planerar, sitter med videomaterialet och redigerar för att spara tid.

– Fredagen 19 Oktober 2012 – Slutsats av vecka 1

Det gick väldigt segt i början. Hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle göra trailer på. Till min egna trailer började jag samla ihop allt videomaterial jag kunde hitta sedan tidigare, försökte spela in några spel men med Fraps blev det väldigt låg upplösning på en del av spelen. Till min ”Indie trailer” Började jag på en kort Tv spot teaser av spelet Shine Of A Star. Kunde inte bestämma mig för vilket kommersiellt spel jag skulle göra en trailer på. Tog hem videomaterial till Watch Dogs, Crysis 2, The Last Of Us och Tomb Raider. Men inga av dom hade särskilt bra videomaterial för att kunna göra en trailer som inte är för lik originalet. Har lyssnat på massa musik på SoundCloud och har en spellista med låtar jag kan välja på beroende på vilka titlar jag väljer.

– Måndagen 22 Oktober 2012 – Början på vecka 2

Kommer se till att ta igen det långsammare arbetet från förra veckan. Ska välja det kommersiella spelet utifrån min lista jag gjorde föra veckan. Ska samla ihop allt ljud och bild material och bestämma låt till slutet av veckan. Eftersom det är den produkten som jag ligger sämst till med kommer jag lägga så mycket tid som möjligt på att komma så långt som möjligt på den produkten. När jag har tagit igen den ”kommersiella produktionen” kommer jag lägga tiden på min trailer på mina egna spel. Hade problem föra veckan med att kvalitén när jag spelar in mina egna spel blir dålig ljudmässigt och med kvalitén på videon. Så ska ge det en andra chans och spela in med hjälp av Quick Time. Kommer förmodligen göra mindre ändringar på Shine Of A Star samtidigt som jag jobbar på dom andra produkterna. Men det är den produkten jag ligger bäst till med just nu så ska inte jobba så mycket på den.

– Fredagen 26 Oktober 2012 – Slutsats av vecka 2

Jag kom jag fram till att jag ville göra en trailer på spelet Assassins Creed 3. Försökte göra en trailer på Watch Dogs men tyckte inte det fanns tillräckligt med material för att slutföra det. Men har ändå en halvklar trailer. Hittade en låt som passade och ljudmaterialet från Assasssins Creed 3 matchade tempot på låten. Har lagt in allt ljudmateria till låten så dom matchar varandra. Gjorde inte så mycket på dom andra produkterna. Gjorde lite ändringar på Shine Of A Star teasern då inte musiken och video inte matchade varandra på visa ställen. Satte mig ner en kväll och spelade igenom Shine Of A Star för att se om det var något som saknades i min trailer. Har kommit fram till att jag inte kommer få min showreel trailer klar, då jag inte lyckats spela in alla mina produkter. Nu sitter jag med inspelningar från tre av mina åtta spel. Vilket är aldeles för lite för att upnå syftet med en showreel. Nämligen att imponera. Även om jag inte kommer jobba något med rent tekniskt på en trailer kommer jag ändå göra en slutsats av hur den eventuellt skulle kunna ha sett ut.

-Måndagen 29 Oktober 2012 – Början på vecka 3

Den här veckan ska jag lägga på videomaterialet på Assassins Creed 3 trailern. Göra några mindre ändringar på min Tv Spot till The Shine Of A Star. Eftersom jag skippade att göra en showreel så ska jag försöka slutföra min Watch Dogs Trailer då den fick sig en bra struktur som jag ska försöka utveckla och slutföra.

– Fredagen 2 November 2012 – Slutsats av vecka 3

Assassins Creed 3 trailern fick en bra struktur och behöver bara mindre ändringar på ljud och video. Har även kommit långt på Watch Dogs Trailern, genom att göra en del klipp på Watch Dog trailern kortare lyckades jag höja tempot på trailern. Gjorde en Tv Spot teaser till Watch Dogs som ska vara en teaser till trailern som man släpper några dagar innan. Något man kan använda sig av för att höja tempen på ett spels intresse.

– Måndagen 5 November 4 2012 – Början på vecka 4

Ska rendera ut alla filmerna (Assassinns Creed, Watch Dogs och The Shine Of A Star) The Shine Of A Star trailern är helt klar från föra veckan. Dom andra är i stort sett klara ska bara göra mindre ändringar på volymen på visa ställen. Ska skriva en slutsats och hitta referenser. Ska även förbereda min presentation.

– Tisdagen 6 November 2012 – Slutsats av vecka 4

Blev lite tagen på sängen att allt skulle vara inlämnat på Tisdagen så var tvungen att knyta ihop säcken så bra som möjligt. Gjorde klart Assassins Creed trailern. The Shine of a stars fick en tv spot på 20 sekunder jag är nöjd med. Skrev en slutsats på alla produkterna angående hur dom skulle kunna ha sett ut och varför dom ser ut som dom gör. Letade även efter referenser i min omgivning och på internet för att backa upp en del av mina slutsatser.

Slutsats på produktionen

Allt handlar om vilken typ av video och ljudmaterial man har. Även om du har världens kreativaste idee om hur en trailer ska se ut, så blir du alltid begränsad av videomaterialet och ljudmaterialet som du har tillgängligt. Det var en av alla sakerna jag upptäckte. Hur häftigt det än hade varigt att fullfölja min idee hade det inte varigt möjligt eftersom man inte alltid har allt video och ljudmaterial som man egentligen vill ha.

Assassins Creed

Referenser

Allt videomaterial och Ljudmateria är från GameTrailers arkiv med videoklipp. Jag har inte rättigheterna att använda deras material i ett kommersiellt bruk

(http://www.gametrailers.com/games/cgy4o3/assassin-s-creed-iii/videos-trailers)

Låten är Gjord av Groove Addicts och heter To Glory, jag har inte rättigheterna att använda deras material i ett kommersiellt bruk.

http://www.youtube.com/watch?v=7lMWUwUywLs

Slutsats

Till Assassins Creed ville jag ha en så pampig trailer som möjligt. Eftersom det är ett spel i sig som skulle kunna bära upp en pampig och episk trailer. Det är också ett spel som konkurrerar med andra spel som har liknande trailers. Även om det vid första anblicken kan se ut som det är det enklaste spelet att göra trailer på är det viktigt att man inte gör en trailer som består av klyschor och likheter med andra konkurrerande produkter. Men jag ville ändå ha en trailer som påminner om våra pampiga hollywood trailers. Varför? Det handlar inte om att jag inte vill vara kreativ och nytänkande i mitt skapande utan handlar mer om att jag vill visa att jaa! Jag kan göra en nytänkande trailer men jag är också medveten om att den pampiga hollywood trailern har sina styrkor.

Charlie Lynes text om trailers i The Guardian var till stor hjälp när hon skriver om hur man gör en action trailer (http://www.guardian.co.uk/film/2012/jun/16/how-to-make-a-movie-trailer) Hon pratar bland annat om att man inte ska visa för mycket i en trailer utan bara visa små ledtrådar till storslagenheten i filmen/spelet. Hon pratar också om att man ska låta trailern andas och man ska ha en lugnare del i trailern. Något jag har i mitten av min Assassins Creed 3 trailer.

Watch Dogs

Referenser

Allt videomaterial och Ljudmateria är från GameTrailers arkiv med videoklipp. Jag har inte rättigheterna att använda deras material i ett kommersiellt bruk

(http://www.gametrailers.com/games/zgbuh3/watch-dogs/videos-trailers)

Låten är Gjord av Attila Ats och heter Kraken, jag har inte rättigheterna att använda deras material i ett kommersiellt bruk.

http://www.youtube.com/watch?v=YHF8-TPdibY

Slutsats

Ville ha en underground känsla på trailern. Det lyckades jag uppnå genom att ha den känslan som en baktanke när jag valde musik, klippte och valde tempo på trailern. Jag är nöjd med resultatet. Var väldigt begränsad med videomaterial. Det fanns inte heller en variation av platser och miljöer så istället för att ha en trailer som berättar en övergripande story valde jag att berätta en mindre story i trailern. Naturligtvis blev det storyn från videoklippen jag valde. Men eftersom jag kunde klippa fritt med det gav jag allt en annan känsla om man jämför med original materialet. Gjorde även en teaser till trailern som skulle kunna vara en del av marknadsföringen då man först släpper teasern och senare släpper trailern som cirkulerar kring ett gameplay klipp som man kanske släpper några veckor senare (http://www.gametrailers.com/e3/videos/qwqe6j/e3-2012–debut-gameplay)

Shine Of A Star

Referenser

Har pratat med en av skaparna av spelet Robin Hjälte och har deras tillåtelse att använda mig av videomaterial från deras spel i lärande syfte.

(http://www.youtube.com/watch?v=7G1TKK0s6YY)

Låten är Gjord av Karl James Pestka och heter 20 second tv spot, jag har inte rättigheterna att använda deras material i ett kommersiellt bruk.

(http://soundcloud.com/karl-pestka/20-second-tv-spot)

Slutsats

Hade gärna gjort en längre trailer till Shine of A Star. Men det finns för det första för lite varierat gameplay och miljöer då spelet bara är 3 timmar långt. Spelet utspelar sig på platser som påminner väldigt mycket om varandra. Inte nog med att det skulle varigt svårt att fylla två minuter med videomaterial så var jag tvungen att ställa mig frågan varför?

För spelet är 3 timmar utan någon form av dialog. En trailer enligt mig blir bra med en kombination av ljud och bild från spelet som berättar något. Om man hade gjort en trailer på två minuter hade den med undantag till musiken bara bestått av videomaterial. Det var också för lite variation i miljöerna för att kunna fylla ut 2 minuter.

Den produkt jag blev klar med är jag nöjd med. Den lämnar mycket till tittarens fantasi. Vilket är något som kan vara mycket effektivt i skapandet av en trailer för att locka till sig spelare.

Att jag inte heller berättar en historia i trailern kan också vara en positiv sak då spelaren har det kvar att upptäcka tills han spelar spelet.

Jared Drake(http://www.ehow.com/video_4755787_make-film-trailers.html) pratar om att man gärna får göra en story i sin trailer, men att man också ska vara försiktig med att inte ge en falsk bild av filmen i hans fall. Med The Shine Of A Star kom jag fram till att jag ville göra en trailer som inte sa något men ändå lämnade tittaren med en nyfikenhet i vad spelet egentligen handlar om. Man skulle kunna ha gjort en längre trailer men då hade man förmodligen varigt tvungen att ha någon form av story i trailern för att den inte ska bli för utdragen och långtråkig. Jag insåg ganska snabbt att om jag skulle berätta en story i en trailer till A Shine Of A Star skulle det blivit en väldigt mysig men samtidigt en långsam trailer som inte hade lockat lika mycket som min nuvarande trailer gjorde. Det här var något jag pratade med Johan Rignell(Johan Rignell Student på BTH) om.

Portfolio, Showreel

Slutsats

Även om jag inte har en färdig trailer så har jag ändå reflekterat mycket till hur denna trailer eventuellt skulle sett ut. Det är väldigt viktigt hur man väljer låt till en sådan produkt. Man vill inte ha en låt som är för pampig då produkterna som man visar upp kan se ”bleka” ut. Man vill ha en låt som är väldigt dynamisk som fungerar till olika sorters spelgenrer (Då mina titlar skiftar mellan spaceshooters till peka klicka spel på mentalsjukhus) Även om Blur Studios är mycket duktiga har man här exempelvis valt en låt som videomaterialet inte riktigt kan ”lyfta” upp. En låt som är lite för pampig för videons egna bästa. http://www.youtube.com/watch?v=BRKDOkE33yQ.

När jag letade efter inspiration så fastnade jag vid skidfilmer som http://www.youtube.com/watch?v=WGeKabNKEqw med låter Animal Remix av Miike Snow. Hittade även insperation hos Crazy Pictures showreel från 2009(http://www.youtube.com/watch?v=YhSR9sAJQzs)

Ett annat alternativ var att göra en trailer med snabba klipp som visar mer rörelser i spelet än spelen i sig. Exempel http://www.youtube.com/watch?v=T8bYx9fVihc.

Att visa varje titel för sig i en showreel med struktur, ordning och reda kan vara bra men man får inte samma helhet och gemenskap bland alla titlar. Det kan även kännas ganska krystat. Här har man även en låt för varje speltitel. Något som gör att varje spel får en mer personlig touch men gör också att filmen tappar tempot.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=XVPLUjHRCQY

Att ha en modern och fräsh låt som ger produkterna en rejält lyft

http://www.youtube.com/watch?v=jg0OgChS704

Kan jag och hur kan jag använde mina kunskaper som speldesigner för att göra bra marknadsföring till Spel genom trailers/teasers?

Vad är det för skillnad på en videoredigerare som samtidigt jobbar och är delaktig i själva spelproduktionen och en frilansande videoredigerare som inte varigt delaktig i produktionen? Det finns säkert massa saker men det var en sak jag upptäcke som har extra stor betydelse. Kommunikationen! Minn styrka som jag har användning av i framtiden ligger inte i att jag är speldesigner och kan göra nytänkande trailers utifrån den kunskapen utan handlar mer om att jag bara är delaktig i båda produktionerna. Något som gör att jag i ett tidigare stadium kan vara delaktig i besluten i vad för videomaterial redigeraren ska jobba med. I bästa fall är det nämligen jag som kommer sitta och redigera en trailer till min egna produkt som jag vet var styrkan ligger! Jag kan på ett helt annat sätt välja vilket videomaterial jag ska redigera. Som ni säkert förstår är jag intresserad av både spelskapandet och videoredigering. Hur jag ska slå igenom i spelindustrin vet jag ännu inte men det kommer förmodligen med tiden och det är något jag bara hållit på med i knappt två år. Jag har däremot länge gjort trailers till spel och filmer (Började för 5 år sedan) Men det är inte något jag slagit igenom med. Det har alltid varigt mer som en hobby och jag har alltid varigt frustrerad över att jag inte slagit igenom på den här fronten. Läste en artikel av David Malki där han blir frågad om man måste bo i LA för att slå igenom som videoredigerare? Han svarar med att det finns videoredigerare över hela världen men med att bo i LA har man fördelen att man enklare kan bygga upp ett rykte och skapa kontakter. Nu vill jag inte komma fram till att jag ska flytta till LA, då det för det första är en stad som inte lockar mig, men jag tror också att David Malki inte pratar särskilt internationellt utan pratar mer nationellt. Jag är medveten att han ironiskt nog väljer att svara med ”There are some trailer editors around who don’t live in L.A., but”men jag tror han tänker väldigt nationellt och på produkter som cirkulerar geografiskt sett kring LA. Men jag tror jag enklare kan slå igenom som videoredigerare om jag samtidigt är en spelutvecklare. Det är ett mer lockande CV för många och med båda kunskaperna kan jag vara engagerad i båda produktionerna samtidigt och då förstå vad som är styrkan i vad jag håller på med.